Pomalu přichází jaro, prodlužují se dny, častěji se objevuje sluneční svit a teplo. První rostlinky vyrážejí ze země, stromy a keře začínají pučet a ukazovat nové listy i větvičky. Více tepla a světla probouzí ze spánku zimní přírodu a nás láka ven ze svých příbytků. Vše okolo nás je v pohybu, roste, sílí, rozvíjí se s velkou dávkou energie. Příroda na jaře je podobná prvním rokům života dětí – růst, rozvoj, změny, dynamika.

Krásný jarní čas pro některé z nás přináší i jarní únavu.

V zimě naše tělo toužilo po těžších jídlech aby mělo větší příjem energie a zajistilo si tak dostatek tepla. Je to přirozená potřeba z minulosti, kdy jsme potřebovali přežít v přírodě. Těžší strava pro nás má v zimě svůj přínos, ale je náročná na trávení a tak i na trávicí systém. Na jaře máme šanci naše tělo podpořit a dopřát mu maximum pro to abychom se jarní únavě vyhnuli, nebo ji zmírnili. Jeden z důvodů jarní únavy bývá nedostatek slunečního svitu během zimy a tak nedostatek hormonu serotoninu, kterému se říká hormon dobré nálady. Můžeme v jarních dnech cítit únavu a vyšší potřebu spánku, malátnost, změny nálad, zvýšenou nervozitu, někdy večerní nespavost, nechuť cokoliv dělat.

Pomocníci proti jarní únavě :

  • dopřejme si dostatek spánku a jakékoliv relaxace
  • sluneční svit dodá energii a vitamín D, kterého je v zimě nedostatek
  • pohyb, jakákoliv fyzická aktivita, která nám je příjemná (vhodné jsou procházky na čerstvém vzduchu)
  • lehčí strava, přidat ovoce a zeleninu a jakékoliv jarní výhonky – pažitku, řeřichu, mladou cibulku, kopřivy, které jsou nabité novou energií…
  • dostatek tekutin
  • snažme se dělat to, co nám dělá radost
  • mysleme na příjemné věci a starosti nechme na jindy

 

Zkusme vnímat své tělo a dopřát si to co v tomto období potřebujeme. Krásné sluneční dny.

Veronika Kasíková

 

zdroj fotky : 123RF.cz