Podle studie vědců Harvardovy univerzity mohou naše špatné návyky za 85 procent zdravotních obtíží. Za nemoc si můžeme hlavně sami. Příčiny jsou notoricky známe : špatná strava, nedostatek pohybu, stres. Je nejvyšší čas přestat polykat hromady prášků. Poraďte se s lékařem, jak máte změnit chování, abyste se co nejdříve uzdravili. Myslíme to s vámi dobře.

Strava je základem. Ve vašem jídelníčku nesmí chybět čerstvá zelenina, ovoce, mléčné výrobky, ryby a drůbež. Jednou týdně můžete i červené maso. Musí být ale libové a kvalitní. Porce by neměla být větší než 100gramů. Nezapomeňte na celozrnné pečivo, těstoviny a různé druhy obilovin. Jezte pravidelně a menší porce. Každé sousto pečlivě rozkousejte, jezte pomalu a jídlo si užívejte. Snažte se jíst v kruhu rodiny, nebo přátel utužujete tím mezilidské vztahy. Vyhýbejte se alkoholu, kávě a cigaretám. Pravidelně pijte šťávu vylisovanou z čerstvého ovoce.

Alespoň hodinu denně věnujte aktivnímu odpočinku. Vhodná je chůze, plavání, pravidelná relaxační cvičení, kalanatika, jóga nebo pilates. Sportujte každý víkend. Zádovým svalům svědčí běžecké lyžování. Kloubům zase cyklistika. Alespoň dvakrát ročně si udělejte delší dovolenou : v zimě na horách, v létě u moře. Udržujte si optimální tělesnou váhu.

Nestresujte se. Pěstujte pozitivní myšlení, používejte humor a mějte radost ze života. Do denního programu zabudujte několikaminutová „relaxační okénka“. Naučte se na chvíli vypnout i v práci. Udělejte si kratší procházku, protáhněte se nebo provádějte dechová cvičení. Alespoň dvakrát měsíčně zajděte na koncert, nebo do divadla. Dopřejte si pravidelnou masáž, koupel, návštěvu kadeřníka nebo vizážisty. Osm hodin denně věnujte spánku.

Teď už víte, jak na to. Jste manažery vlastního zdraví.

Z Článku Jana Hnízdila – kniha Mým marodům Jak vyrobit pacienta