Jógový slovníček

Dnes bych Vám ráda představila pár sanskrtských jógových výrazů používaných na hodinách jógy. Věřím, že jste se s nimi už setkali, ale možná některé znáte jen zběžně, nebo si nejste jisti přesným významem. Tak si v tom pojďme udělat jasno 🙂

Ásana

většinou jsou vnímány jako fyzické cviky ve formě střídání jednotlivých pojmenovaných pozic a přechodů mezi nimi za účelem zlepšení fyzické kondice (protažení svalů, prodloužení šlach, zvýšení rozsahu kloubů, a celkové pružnosti těla), relaxace a koncentrace. Ásany v kombinaci s vedenou technikou dýchání (Pránájáma) tvoří Hathajógu.

V Patandzali jógasútře se definuje ásana jako sezení v pozici, která je pevná, ale relaxační a kterou je schopen jogín držet po delší dobu. Ásana je třetí z osmi větví systému, nazývaného jako aštanga jóga.


Určitě Vás napadne nějaká ásana a kdyby náhodou ne, zde je malá inspirace 

Pránájáma

(Prána=dech, Ájama=kontrola)

je vedení, kontrola dechu a proudění prány-kosmické energie a také jsou to dechová cvičení.

Víte, že dech souvidí s myslí? (Spirit=anglicky duše, Spiritus=latinsky dech) Vědomým dýcháním můžeme ovlivnit emoce, náladu, redukovat stres, ovlivnit postavení těla i soustředěnost.

Múla Bandha

(múla=kořen bandha=uzávěr)

Oblast pánevního dna, která je zásadní pro správné postavení pánve a celé páteře. Je jedním ze zámků v těle pro cirkulaci energie v těle, kterou pomáhá směřovat podél páteře vzhůru.

Jedná se o jemnou svalovou aktivitu, která nejen ovlivňuje postavení, ale také chrání orgány v dutině břišní a jako neméně důležité vnímám, že spolu se správným zapojením břišních svalů chrání bedra při předklonech.

Drishti

směr pohledu, který pomáhá k posílení soustředění při provádění ásany (jógové pozice těla) Nejčastěji : špičky prstů, prostor mezi obočím, pupek,… Často je vidět, že při provádění jógy oči i mysl hledí ven, zkoumají podložku někoho vedle, hlídají hodiny během náročné ásany, nebo se toulají po zdi. Prostřednictvím drishti se lépe soustředíme na své pocity a jsme vědomě tady a teď.

Mantra

je seskupení slov, které ve své celistvosti tvoří zvuk s pozitivní vibrací. Mantry mohou být mluvené i zpívané, opakované nahlas, nebo jen v hlavě a jejich opakováním se v józe dosahuje soustředění, uklidnění, ztišení, nebo naopak i povzbuzení.

Mantra funguje jako tlačítko, díky kterému je možné získat kontrolu nad naší myslí.

Zaslechli jste nějaký další, který Vás konkrétně zajímá? Tak třeba příště..

NAMASTE   Veronika Kasíková – Jóga pro Vás