Dech je život.  Náš život dechem začíná i končí. Dýcháme automaticky a často i povrchně. Ovládáním svého dechu lze přímo ovlivnit správné držení těla, emoce, imunitní systém, rychlost tepu, krevní tlak, trávení , stimuluje mozkovou aktivitu. Muži mají větší sklon dýchat břišním dechem a ženy zas častěji dýchají hrudním dechem. Když jsme ve stresu, podvědomě stáhneme ramena, zrychlý se nám tep, vyplaví se adrenalin. Dech se stává rychlým a povrchním. Klidným plným  a hlubokým vědomým dechem se můžeme opět vrátit do klidu. O souvislostech mezi emocemi a dýcháním se ví dlouho,je však dobré vědět, že to platí i obráceně tzn. dýchání může ovlivňovat emoce.

Sanskrtské rčení :   Dech je život, jestliže správně dýcháte, strávíte na zemi dlouhá léta

Plný jógový dech

Je základní dech, který využívá plně kapacitu plic. Je to souhrn břišního,hrudního a podklíčkového dechu. Nejvíce vzduchu pojme břišní oblast (asi 60%), o něco méně hrudní (30%) a nejméně podklíčková oblast (10%). Působení plného jógového dechu je založeno na zásadě, že člověk by měl při pomaleném a nenásilném dýchání spotřebovat mnohem větší část vdechovaného kyslíku.

Břišní dýchání (brániční)

Je uklidňující dech. Pomáhá masáží vnitřních orgánů těla pro jejich lepší činnost. Zlepšuje krevní oběh a proto často dělá dobře lidim s nízkým krevním tlakem. Při rozčílení neumíme dýchat do břicha a právě při stresu je tento dech prospěšný na uklidnění.  Je to dech veden do bránice, která s nádechem klesá a tlačí na břišní orgány a svaly středu těla.
Položte si pravou ruku na břicho a levou ruku na hrudník. Zkuste vědomě dýchat  přímo do břicha a u každého nádechu kontrolujte, že jde lehce nahoru pravá ruka na břiše a levá se nehýbe. Chceme se pomyslně nadechovat i do stran trupu a do beder. Vraťte se k běžnému způsobu dechu.

Hrudní dýchání (dolnížeberní)

Je aktivující dech. Dochází k němu stahy zevních žeberních svalů.Do plic jím jím přichází méně vzduchu,než dýcháním bráničním. Naplňuje se jím střední část plic, tím se zvětšuje hrudní koš rozevíráním (zvedáním a poklesem) spodních žeber.

Znova si položte pravou ruku na břicho a levou na hrudník. Zkuste vědomě dýchat jenom do plic a u každého nádechu kontrolujte, že jde nahoru levá ruka na hrudníku a pravá se na břiše nehýbe. Při hrudním dýchání rozšiřujeme hrudní do stran, dýcháme pod žebra. Vraťte se k běžnému způsobu dechu.

Podklíčkové dýchání (hornížeberní)

Je velmi povrchní dech. Tímto zrychleným dechem dýcháme  ve stresu a rozčílení, nebo jsme-li smutni pak dýcháme do horních hrotů plic. Dýchají jim i ženy při porodu.

Veronika Kasíková